دوره 4، شماره 1 - ( 1403 )                   جلد 4 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kamkar H, Yousofi Poor M A. Which essential? Which accidental? Analytical investigation of essential and accidental meanings in religion. jpt 2024; 4 (1)
URL: http://jpt.modares.ac.ir/article-34-71184-fa.html
کامکار حسین، یوسفی پور محمدعلی. کدام ذاتی؟ کدام عرضی؟ بررسی تحلیلی معانی ذاتی و عرضی در دین. اندیشۀ فلسفی. 1403; 4 (1)

URL: http://jpt.modares.ac.ir/article-34-71184-fa.html


1- ، kamkar.hosein@gmail.com
چکیده:   (386 مشاهده)
در مسأله «ذاتی و عرضی در دین»، معانیِ ذاتی و عرضی دچارِ خلط‌های فراوانی گشته است. در این نوشتار، با تفکیکِ معانی و معیارهای مختلف از ذاتی و عرضی، رویکردی تحلیلی برای بررسی این مسأله معرفی می‌گردد. معیارهای مذکور عبارتند از ۱. موجهاتی، ۲. مقوّمات معنایی، ۳. پیدایش جهانی، ۴. گستره تخاطبِ افرادی، ۵. گستره تخاطبِ ازمانی، ۶. مقصود بالذات، ۷. اهدافِ اصلی، ۸. بدیل‌ناپذیری، ۹. درون‌مایه معنایی، ۱۰. تحول‌ناپذیری و ثبات، ۱۱. اصالت، ۱۲. گوهر ادیان، ۱۳. اشتراکات شرائع حقه، ۱۴. سرحدات دین، ۱۵. لزوم التزام. پس از تفکیک‌های معناییِ بایسته، درستیِ تقسیمِ اجزای دین به ذاتی و عرضی بر اساسِ هر یک از این معیارها مورد بررسی قرار گرفته و صورت‌بندیِ جدیدی از مسأله ارائه شده است.
 
     
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: فلسفۀ دین (تحلیلی)
دریافت: 1402/5/30 | پذیرش: 1402/10/23 | انتشار: 1403/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.