گروه فلسفه، دانشکده الهیات، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
چکیده: (1113 مشاهده)
در عالم غرب مساله «بیلدونگ» بیش از هر کسی در اندیشه هگل مورد توجه قرار گرفته است. او در کتابهای پدیدارشناسی روح و عناصر فلسفه حق و همچنین خطابههای نورنبرگ بر این موضوع تمرکز بیشتری نموده است. در مقاله حاضر دو نکته محوری در اندیشه هگل مورد تاکید قرار گرفته است؛ الف) ضرورت تمایزنهادن میان گونههای مختلف بیلدونگِ «الهیاتی-اخلاقی»، «طبیعی-انسانشناسانه»، «سیاسی» و در نهایت بیلدونگ «فرهنگی-تاریخی» هگلی؛ و سپس رفع اتهام از سیستم هگلی، مبنی بر تلاش در جهت حذف خدا و نگره الهیاتی از مفهوم بیلدونگ، ب) اثبات این مطلب که از نظر هگل فرآیند تعلیم و تربیت همزمان «طبیعت»، «فرد» و «جامعه انسانی» را در بر گرفته و بر خلاف تصور رایج، محدود به فرد انسانی نخواهد بود. ازاینرو وی به هنگام بحث از آگاهی، آزادی، از خودبیگانگی و نظایر آن در واقع مراتب شکلگیری تعلیم و تربیت در این سه ساحت را تبیین میکند.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
معرفتشناسی (مدرن) دریافت: 1402/5/15 | پذیرش: 1402/7/9 | انتشار: 1402/7/20