دوره 5، شماره 1 - ( 1403 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 108-97 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini Sangchal A. Attributing Quiddity to Existence in Dawani’s Opinion and Objections of Ghiyath al-Din and Sadr-al-Din Dashtaki. jpt 2025; 5 (1) :97-108
URL: http://jpt.modares.ac.ir/article-34-79511-fa.html
حسینی سنگ‌چال سیداحمد. اتصاف ماهیت به وجود در آرای جلال‌الدین دوانی و انتقادات صدرالدین و غیاث‌الدین دشتکی. اندیشۀ فلسفی. 1403; 5 (1) :97-108

URL: http://jpt.modares.ac.ir/article-34-79511-fa.html


گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (332 مشاهده)
اتصاف ماهیت به وجود، وجود پیشینی ماهیت را به حکم قاعده فرعیه لازم داشته و با اشکال دور یا تسلسل مواجه خواهیم شد. دوانی بر مدار نظریه حمل، انواع مطابق حمل، اتصاف توسعه‌یافته و قاعده فرعیه خویش سعی دارد از این اشکال پاسخ گوید. دوانی دو تحلیل از هلیات بسیطه‌ای مانند «زید موجود است» ارایه می‌دهد؛ در تحلیل نخست، زید را متصف به وجود می‌داند و در تحلیل دوم، زید را منسوب به وجود می‌شمرد. از دیدگاه دوانی، در تفسیر دوم از «زید موجود است» اشکال مساله اتصاف به کلی منحل خواهد شد؛ چون زید، متصف به وجود نیست بلکه منسوب به وجود است. در تحلیل اول از «زید موجود است» اتصاف زید به وجود در سه فضای اتصاف نفس الامری، اتصاف ذهنی و اتصاف خارجی مورد بررسی است. دوانی با تفکیک ظرف اتصاف و ظرف تحقق اتصاف و قاعده فرعیه از اشکال مزبور در هر سه فضا پاسخ می‌گوید.
 
متن کامل [PDF 603 kb]   (92 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: متافیزیک (اسلامی)
دریافت: 1403/11/1 | پذیرش: 1403/12/13 | انتشار: 1403/12/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.