1- گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، h.ghorbanian@ltr.ui.ac.ir
2- دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه قم، قم، ایران.
چکیده: (287 مشاهده)
فرگه منطق را به عنوان دانشی هنجاری ، متعلق به وعائی بدون زمان و مکان، معرفی میکند که از علوم تجربی، خصوصا روانشناسی، که ذاتا توصیفی هستند، متمایز است. در این مقاله پنج استدلال فرگه علیه روانشناسیگرایی با مطالعه متون اصلی او بازنویسی شدهاند. از آنجایی که فهم این استدلالها بدون توجه به تعریفی که او از عدد، به عنوان موضوع علم حساب، دارد ممکن نیست، ابتدا نشان داده میشود که عدد چگونه از نظر فرگه باید به عنوان شیای عینی تعریف شود. سپس نشان داده میشود فرگه با متمایز کردن ریشههای روانشناختی یک گزاره و توجیه و اثبات همان گزاره، غیرشخصی دانستن مفهوم عدد، متفاوت دانستن قوانین منطق از قوانین تجربی، متمایز دانستن بین دو مفهوم «آنچه صادق است» و «آنچه صادق انگاشته میشود» و نشان دادن اینکه درک درست تساوی فقط از طریق عینی دانستن مفهوم عدد میسر است، موضع خود را اثبات میکند.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
منطق و فلسفۀ منطق (تحلیلی) دریافت: 1404/3/12 | پذیرش: 1404/4/12 | انتشار: 1404/3/10