دوره 2، شماره 4 - ( 1401 )                   جلد 2 شماره 4 صفحات 324-311 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghi R. Originality of Existence as a Criterion of Moral Goodness in Sadra's Philosophy. jpt 2022; 2 (4) :311-324
URL: http://jpt.modares.ac.ir/article-34-65210-fa.html
صادقی رضا. اصالت وجود به‌عنوان معیار خیر اخلاقی در فلسفه صدرا. اندیشۀ فلسفی. 1401; 2 (4) :311-324

URL: http://jpt.modares.ac.ir/article-34-65210-fa.html


گروه فلسفه، دانشکده ادبیات، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، rezasadeqi@gmail.com
چکیده:   (563 مشاهده)
در فلسفه صدرا وجود به عنوان خیر معرفی شده است و تشکیک وجود همزمان مراتب خیر را نیز نشان می‌دهد. ملاصدرا در اخلاق نیز به حسن و قبح ذاتی و عقلی باور دارد. در این مقاله از ارتباط این دو بخش از اندیشه صدرا بحث خواهیم کرد و نشان خواهیم داد اصالت وجود می‌تواند مبنایی عقلی برای دفاع از حسن و قبح ذاتی افعال اخلاقی باشد. ادعای اصلی این است که اصالت وجود و تشکیک در وجود ابعادی هنجاری نیز دارند. در مقایسه دیدگاه صدرا با دیدگاه دو فیلسوف معاصر او مشخص خواهد شد صدرا به دلیل آنکه با تکیه بر عقل از خیر اخلاقی دفاع می‌کند احکام اخلاقی را تابع اراده انسان نمی‌داند و دیدگاه او در برابر اراده‌گرایی دکارتی قرار دارد. همچنین اخلاق واقع‌گرایانه او با فایده‌گرایی تجربی نیز تفاوت دارد و به دلیل پیوند دادن وجود با خیر در برابر بی‌معنایی و پوچ‌گرایی است.

متن کامل [PDF 661 kb]   (749 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: فلسفۀ اخلاق (اسلامی)
دریافت: 1401/7/13 | پذیرش: 1401/10/6 | انتشار: 1401/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.