1- دانشجوی کارشناسی ارشد رشتهی علم و دین در پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی ، kamkar.hosein@gmail.com
2- دانشجوی دکتری فلسفه تحلیلی در پژوهشگاه دانشهای بنیادی
چکیده: (282 مشاهده)
در مسأله «ذاتی و عرضی در دین»، معانیِ ذاتی و عرضی دچارِ خلطهای فراوانی گشته است. در این نوشتار، با تفکیکِ معانی و معیارهای مختلف از ذاتی و عرضی، رویکردی تحلیلی برای بررسی این مسأله معرفی میگردد. معیارهای مذکور عبارتند از 1. موجهاتی، 2. مقوّمات معنایی، 3. پیدایش جهانی، 4. گستره تخاطبِ افرادی، 5. گستره تخاطبِ ازمانی، 6. مقصود بالذات، 7. اهدافِ اصلی، 8. بدیلناپذیری، 9. درونمایه معنایی، 10. تحولناپذیری و ثبات، 11. اصالت، 12. گوهر ادیان، 13. اشتراکات شرائع حقه، 14. سرحدات دین، 15. لزوم التزام. پس از تفکیکهای معناییِ بایسته، درستیِ تقسیمِ اجزای دین به ذاتی و عرضی بر اساسِ هر یک از این معیارها مورد بررسی قرار گرفته و صورتبندیِ جدیدی از مسأله ارائه شده است.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
فلسفۀ دین (تحلیلی) دریافت: 1402/5/30 | پذیرش: 1402/10/23