گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، m.zali@ut.ac.ir
چکیده: (2166 مشاهده)
موجود از مفاهیم محوری در تاریخ فلسفه اسلامی است. اما این واژه و مصدر آن یعنی واژه وجود، دارای اطلاقات مختلفی است که مشهورترین آن دلالت بر موضوع مابعدالطبیعه است. این واژه بر مبنای تحلیل هیأت لفظی آن میتواند واژهای بسیط یا مشتق باشد که بر سر تعیین مفهوم هر یک از این واژگان بسیط و مشتق و اشتراک معنوی آنها اختلاف نظر وجود دارد. این مقاله جستار از این معانی را ذیل یکی از استدلالهای مشهور سهروردی در رد خارجیت وجود، محور بحث قرار میدهد. مطابق این ایراد، از فرض خارجیت وجود اشتراک لفظی واژه موجود لازم میآید. پاسخ به این ایراد با تفکیک میان دو واژه موجود بیان میشود و از تحلیل هر یک از دو پاسخ روشن میشود واژگان بسیط و مشتق موجود هر یک مشترک معنوی بوده و از این اشتراک معنوی، تحقق توأمان وجود و ماهیت در متن جهان خارج لازم میآید.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
منطق و فلسفۀ منطق (تحلیلی) دریافت: 1400/2/25 | پذیرش: 1400/3/17 | انتشار: 1400/11/2
* نشانی نویسنده مسئول: تهران، خیابان انقلاب، دانشگاه تهران، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه فلسفه |