دوره 1، شماره 3 - ( 1400 )                   جلد 1 شماره 3 صفحات 263-249 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zaker M. A critique on the belief of "Wonder: the beginning of philosophy" and arguing for "Surprise: the origin of abductive inference". jpt 2021; 1 (3) :249-263
URL: http://jpt.modares.ac.ir/article-34-57344-fa.html
ذاکر منوچهر. نقدی بر باور «حیرت: سرآغاز فلسفه» و استدلال برای «تعجب: منشاء استنباط ابداکتیو». اندیشۀ فلسفی. 1400; 1 (3) :249-263

URL: http://jpt.modares.ac.ir/article-34-57344-fa.html


دانشکده ریاضی، دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، زنجان، ایران
چکیده:   (1674 مشاهده)
ارتباط هیجان حیرت با منشاء و آغاز اندیشه فلسفی و هیجان تعجب با تفکر ابداکتیو هدف اصلی مقاله است. باور مشهور افلاطونی اظهار می‌کند که تجربه حیرت، منشاء فلسفه است. برای نقد این باور استدلال می‌کنیم، دانش تبیینی و عادی‌سازی که در جامعه منتشر است توأم با هستی‌شناختی طبیعت‌گرا، امر محیرالعقول را عقیم و از لحاظ تأثیرات فکری منتهی به فلسفه، ناکارآمد کرده است. در مقابل، استدلال می‌کنیم که منشاء اندیشه فلسفی در خلق‌وخوی ذهنی تعمق فکری و درون‌نگری همراه با آموزه معرفتی تشکیک و کاوش در دانش و باورهای موجود قرار دارد. ابداکشن در چند دهه اخیر موضوع پژوهش در شاخه‌های مختلف بوده است. تلاش می‌شود تا بررسی نوینی از استنباط ابداکتیو و ابداکشن ذهنی ارائه دهیم. استدلال می‌کنیم که هیجان تعجب و امر تعجب‌آور، منشاء و محرک ابداکشن است. این قابلیت بسیار کارآمد ذهن بر حسب توانایی برآورد ذهنی احتمال و انتظار شهودی توضیح داده شود. در خاتمه به برخی مغالطات فکری ناشی از استدلال ابداکتیو می‌پردازیم.
متن کامل [PDF 546 kb]   (2065 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: منطق و فلسفۀ منطق (مدرن)
دریافت: 1400/9/2 | پذیرش: 1400/10/6 | انتشار: 1400/11/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.