دوره 2، شماره 2 - ( 1401 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 190-175 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karon Beirag H. Determining the Metaphor of “the Mind as a Computer” and Criticizing its Implications in Education. jpt 2022; 2 (2) :175-190
URL: http://jpt.modares.ac.ir/article-34-60501-fa.html
کارکُن بیرق حبیب. تبیین استعاره‌ "ذهن همچون رایانه" و نقد دلالت‌های آن در تعلیم ‌و تربیت. اندیشۀ فلسفی. 1401; 2 (2) :175-190

URL: http://jpt.modares.ac.ir/article-34-60501-fa.html


گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران ، habib.karkon@yahoo.com
چکیده:   (1544 مشاهده)
در این مقاله ابتدا دلالت‌های فلسفی استعاره‌ "ذهن همچون رایانه" از سه منظر وجودشناختی، معرفت‌شناختی و انسان‌شناختی استنتاج شد. سپس به استنتاج عناصر برنامه‌ درسی از دلالت‌های فلسفی مذکور اقدام و در نهایت به نقد دلالت‌های استعاره‌ مذکور در تعلیم‌ و تربیت پرداخته شد. نظر به اینکه ما بر اساس استعاره‌ها فکر می‌کنیم، بر اساس استعاره‌ مذکور ذهن امری منفعل است و به متربّی نگاه ماشینی دارد؛ از فردیّت، تشخّص و اختیار متربّی نشانی نیست؛ ارزش‌یابی‌ مبتنی بر این رویکرد نیز بر سنجش سطوح پایین هدف‌های آموزشی و سنجش حافظه به جای یادگیری عمقی استوار است. نقدهایی که مطرح شده نشان می‌دهد که چنین نگرشی به انسان از منظر فلسفی و به‌ ویژه از منظر تربیتی پذیرفتنی نیست. استعاره‌ فوق‌الذکر تنها بر اساس قرایت ضعیف از کارکردگرایی می‌تواند در تبیین کارکرد ذهن یا مغز مفید باشد و دلالتی بیش از این ندارد.
متن کامل [PDF 1229 kb]   (1833 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: فلسفۀ ذهن (تحلیلی)
دریافت: 1400/5/11 | پذیرش: 1401/1/20 | انتشار: 1401/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.