تجربههای زمانی تجربههایی هستند که جنبههای زمانیِ جهان را بازنمایی میکنند. به لحاظ پدیدارشناختی، تجربههای زمانیِ ما بهطور مستقیم و بیواسطه به ویژگیهای زمانی تعلق میگیرند. این حقیقت بدیهیِ پدیدارشناختی با مقدمات دیگری منجر به پارادکس میشود. برای حل این پارادکس مدلهایی برای تبیینِ امکانِ تجربههای ادراکی مستقیمِ ویژگیهای زمانی ارایه شده است. سه مدل اصلی عبارتند از نمای لحظهای (اتمگرایی)، امتدادی و نگهداشتی. براساس مدل نمای لحظهای، تجربههای ادراکی چیزی بیش از رویدادهای آگاهانه آنی یا کوتاهمدت که در توالیِ یکدیگر قرار گرفتهاند نیستند و توالی آنها برای تجربه زمانی کفایت تبیینی دارد. ما در این مقاله نخست پارادکسِ تجربه زمانی و مدلهای تجربه زمانی را معرفی میکنیم. سپس به شرحِ اساسیترین نقد علیه اتمگرایی، یعنی عدمِ کفایتِ توالیِ صرفِ تجربههای اتمی برای توضیح تجربههای زمانی، و ردّ آن میپردازیم. در نهایت کفایت تبیینیِ توالیِ تجربههای اتمی برای تجربه زمانی را نشان میدهیم.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
متافیزیک (تحلیلی) دریافت: 1401/10/10 | پذیرش: 1402/3/5 | انتشار: 1402/3/29