دوره 4، شماره 3 - ( 1403 )                   جلد 4 شماره 3 صفحات 264-253 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seifollahifard E. Embodied Cognition in Avicenna's Viewpoint. jpt 2024; 4 (3) :253-264
URL: http://jpt.modares.ac.ir/article-34-76328-fa.html
سیف‌اللهی فرد الهه. شناخت بدنمند از منظر ابن‌سینا. اندیشۀ فلسفی. 1403; 4 (3) :253-264

URL: http://jpt.modares.ac.ir/article-34-76328-fa.html


گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده:   (1030 مشاهده)
از دیدگاه فیلسوفان اسلامی بخصوص مشائیان، شناخت فعل نفس است نه بدن. برخلاف روند معمول فلسفی که ادراک را امری منفک از بدن می داند این مقاله به روش تحلیلی توصیفی، امکان و چگونگی تاثیر بدن بر شناخت را در بستر آموزه‌های فلسفی و طبی ابن سینا بررسی می‌کند. علیرغم دیدگاه ابن سینا در عدم عینیت نفس و بدن (دوئالیسم) و اینکه نفس فاعل اصلی شناخت معرفی شده است، باتوجه به نظرگاه وی در نحوه رابطه نفس و بدن، شناخت بدنمند این چنین تعریف می‌شود که در تمام مراتب ادراک، هرگونه تفاوت یا تغییر در بدنها منجر به تغییر در نفس و بالتبع تفاوت در شناخت آنها از معلوم واحد خواهد شد. با این وجود، شناخت بدنمند در نظام سینوی تفاوت ژرف و مهمی با دیدگاه فیزیکالیسم دارد و آن، مبدالمبادی بودن « نفس» در پیدایش ادراک است.
 
واژه‌های کلیدی: بن‌سینا، نفس، بدن، شناخت بدنمند
متن کامل [PDF 582 kb]   (206 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: معرفت‌شناسی (اسلامی)
دریافت: 1403/5/9 | پذیرش: 1403/7/29 | انتشار: 1403/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.