گروه فلسفه، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده: (1018 مشاهده)
مفاهیم منطق آموختنی و منطق بهکاربردنی و بحث از تمایز میان آنها از قرون وسطی در میان منطقدانان رواج یافت. البته این دوگانه پس از قرون وسطی مدتها مورد توجه نبود تا اینکه پرس، منطقدان و فیلسوف پراگماتیست آمریکایی دوباره آن را وارد مباحث منطقی کرد. خود پرس از این مفاهیم برای بیان نظراتش در مورد ماهیت منطق بهره برد. امروزه منطقدانان دیگری مثل پریست از این دوگانه برای بیان و تبیین مسایل منطقی گوناگون بهره بردهاند. در مباحثی مثل بررسی نقدهای وارد شده به منطق، آموزش منطق، مساله انتخاب منطق، کثرتگرایی منطقی، مساله امکان اصلاح و تجدید نظر در منطق و .... استفاده از این دوگانه میتواند باعث شود تا مواجهه بهتری با مسایل صورت بگیرد و بنابراین به تبیین بهتر مسایل و یافتن راه حل برای آنها کمک میکند.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
منطق و فلسفۀ منطق (تحلیلی) دریافت: 1403/12/2 | پذیرش: 1404/1/22 | انتشار: 1404/2/10