دوره 5، شماره 2 - ( 1404 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 257-239 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moosavi Bayegi S, Salami M. Criticism of Qunavi's Negativity Perspective on the Compatibility of the First Emanation and the First Intellect based on Mulla Sadra's Judgment. jpt 2025; 5 (2) :239-257
URL: http://jpt.modares.ac.ir/article-34-80512-fa.html
موسوی بایگی سیدمحمد، سلامی محمدمهدی. نقد دیدگاه نفی‌گرایانه قونوی در انطباق صادر اول و عقل اول با تکیه بر داوری ملاصدرا. اندیشۀ فلسفی. 1404; 5 (2) :239-257

URL: http://jpt.modares.ac.ir/article-34-80512-fa.html


1- گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مشهد، ایران
چکیده:   (242 مشاهده)
پرسش از نحوه صدور کثرات از مبدا واحد از اساسی‌ترین مسایل در فلسفه و عرفان اسلامی است. قاعده الواحد بر صدور معلول واحد از واحد حقیقی دلالت دارد، در حالی که وجود کثرت امری بدیهی است. حکمای مشاء با تبیین صدور عقول طولی و حکمت اشراق با معرفی نور اقرب این چالش را پاسخ داده‌اند. در عرفان نظری صادر اول، حقیقت محمدیه و نخستین تجلی مطلق تلقی شده است. صدرالدین قونوی صادر اول را حقیقتی اطلاقی و بسیط می‌داند که عقل اول تنها یکی از تجلیات آن است. فناری در نقد حکمای مشاء، صادر اول را وجود محض و فاقد ماهیت معرفی می‌کند. ملاصدرا با ارایه نظریه وحدت وجود و تحلیل علیت بر مبنای تشأن و تجلی، دیدگاه‌های فلسفی و عرفانی را جمع نموده و عقل اول را همان صادر اول دانسته است. این مقاله به تحلیل دیدگاه قونوی و تطبیق آن با اندیشه ملاصدرا می‌پردازد.
 
متن کامل [PDF 680 kb]   (92 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: فلسفۀ دین (اسلامی)
دریافت: 1404/1/4 | پذیرش: 1404/2/29 | انتشار: 1404/3/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.