Moosavi Bayegi S, Salami M. Criticism of Qunavi's Negativity Perspective on the Compatibility of the First Emanation and the First Intellect based on Mulla Sadra's Judgment. jpt 2025; 5 (2) :239-257
URL:
http://jpt.modares.ac.ir/article-34-80512-fa.html
1- گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مشهد، ایران
چکیده: (242 مشاهده)
پرسش از نحوه صدور کثرات از مبدا واحد از اساسیترین مسایل در فلسفه و عرفان اسلامی است. قاعده الواحد بر صدور معلول واحد از واحد حقیقی دلالت دارد، در حالی که وجود کثرت امری بدیهی است. حکمای مشاء با تبیین صدور عقول طولی و حکمت اشراق با معرفی نور اقرب این چالش را پاسخ دادهاند. در عرفان نظری صادر اول، حقیقت محمدیه و نخستین تجلی مطلق تلقی شده است. صدرالدین قونوی صادر اول را حقیقتی اطلاقی و بسیط میداند که عقل اول تنها یکی از تجلیات آن است. فناری در نقد حکمای مشاء، صادر اول را وجود محض و فاقد ماهیت معرفی میکند. ملاصدرا با ارایه نظریه وحدت وجود و تحلیل علیت بر مبنای تشأن و تجلی، دیدگاههای فلسفی و عرفانی را جمع نموده و عقل اول را همان صادر اول دانسته است. این مقاله به تحلیل دیدگاه قونوی و تطبیق آن با اندیشه ملاصدرا میپردازد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
فلسفۀ دین (اسلامی) دریافت: 1404/1/4 | پذیرش: 1404/2/29 | انتشار: 1404/3/8