دوره 1، شماره 4 - ( 1400 )                   جلد 1 شماره 4 صفحات 285-265 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Toossi Saeidi M, Hosseini S. Explaining the Ontological Differences between Islamic Transcendent Philosophy and Emergentism on the Soul-Body Problem. jpt. 2022; 1 (4) :265-285
URL: http://jpt.modares.ac.ir/article-34-57761-fa.html
طوسی سعیدی مسعود، دانشگاه شریف حسینی. تبیین تفاوت‌های هستی‌شناختی میان دیدگاه حکمت متعالیه و نوخاسته‌گرایی در باب رابطه نفس و بدن. اندیشۀ فلسفی. 1400; 1 (4) :285-265

URL: http://jpt.modares.ac.ir/article-34-57761-fa.html


1- گروه فلسفه علم، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران ، masoud.toossi@staff.sharif.edu
2- گروه فلسفه علم، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
چکیده:   (359 مشاهده)
دیدگاه نوخاسته‌گرایی شباهت‌هایی با دیدگاه حکمت متعالیه در باب رابطه نفس و بدن دارد. در عین حال و علی‌رغم این شباهت‌ها، به نظر می‌رسد تفاوت‌هایی اساسی در تصویر هستی‌شناسانه حکمت متعالیه و نوخاسته‌گرایی در این باره در کار باشد. مسأله اصلی مدنظر این مقاله، تشخیص این تفاوت‌هاست. نتیجه این تلاش را به طور خلاصه می‌توان چنین بیان داشت که مبانی هستی‌شناختی نوخاسته‌گرایی، سازگار با یافته‌های علمی است در حالی که این امر درباره حکمت متعالیه صدق نمی‌کند و این مهم، تفاوت‌هایی اساسی را میان تصویر هستی‌شناختی حکمت متعالیه و نوخاسته‌گرایی در باب رابطه نفس و بدن رقم می‌زند؛ تفاوت‌هایی که ریشه در مغایرت تصویر کلاسیک یا ارسطویی با تصویر جدید علمی از جهان دارند.
متن کامل [PDF 647 kb]   (178 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: فلسفۀ دین (تحليلی)
دریافت: 1400/9/19 | پذیرش: 1400/10/6 | انتشار: 1400/11/7
* نشانی نویسنده مسئول: تهران، خیابان آزادی، دانشگاه صنعتی شریف، گروه فلسفه علم

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.