دوره 5، شماره 1 - ( 1403 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 44-29 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafi H, Naji Esfahani H. Mir Damad and the Formation of Shi’i Philosophy; from Refining Avicennian Philosophy to the Theory of Perpetual Creation. jpt 2025; 5 (1) :29-44
URL: http://jpt.modares.ac.ir/article-34-79499-fa.html
نجفی حسین، ناجی اصفهانی حامد. میرداماد و تدوین فلسفه شیعی؛ از تهذیب فلسفه سینوی تا نظریه حدوث دهری. اندیشۀ فلسفی. 1403; 5 (1) :29-44

URL: http://jpt.modares.ac.ir/article-34-79499-fa.html


1- گروه فلسفه و حکمت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (569 مشاهده)
مبانی میرداماد در ترسیم جهان‌بینی حکمت یمانی و پردازش نظریه حدوث دهری، محصول تهذیب و بسط جهان‌بینی سینوی است. او با الهام از مفاد برخی آیات و روایات و در راستای جمع میان عقل و نقل، با توسعه و تغییر در مباحث «دهر و سرمد»، «اقسام تقدم و تاخر» و «اقسام حدوث»، تلاش کرده تا بدون کمترین اخلال در پیکره عقلانی فلسفه سینوی، زمینه قول به حدوث واقعی و تاخر انفکاکی عالم امکان را فراهم کند. در این مقاله، با اشاره به وابستگی او به آموزه‌های ابن‌سینا، نشان داده‌ایم که تغییرات میرداماد در سازواره اندیشه سینوی، درست به اندازه دقت خود، کلان نیز هستند؛ به‌ گونه‌ای که با کنارنهادن توسعه‌های او، راه برای طرح و اثبات نظریه حدوث دهری بسته خواهد شد. می‌توان تلاش میرداماد را برای ارایه قرائتی جدید از نظریه پیدایش جهان در سایه آموزه‌های شریعت، از گام‌های بلند در تدوین فلسفه شیعی به شمار آورد.
 
متن کامل [PDF 726 kb]   (278 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: متافیزیک (اسلامی)
دریافت: 1403/10/28 | پذیرش: 1403/12/7 | انتشار: 1403/12/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.