1- گروه فلسفه، دانشکده الهیات، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، مشهد، ایران
2- گروه فلسفه، دانشکده الهیات، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
چکیده: (1624 مشاهده)
ننسی مورفی بر مبنای تعامل علم و دین، به تقریر خاصی از فیزیکالیسم غیرتحویلی روی میآورد که با استفاده از علم تجربی، فیزیکالیسم و کتاب مقدس، فیزیکالیسم کلانگارانهاش را صورتبندی کند؛ موضعی میانه دوگانهانگاری جوهری و وهمانگاری که انسانها را ابدان روحانی تعریف میکند و مسأله ذهن را درونش مستتر دارد. مورفی روح را با پیشفرضهای الهیاتیاش وارد فیزیکالیسم کلانگارانه میکند و نه با شواهد علمی و استدلالهای فلسفی. وجه تمایز فیزیکالیسم غیرتحویلی از فیزیکالیسم تحویلی التفات به شکاف تبیینی در مسأله "ظهور" است. فیزیکالیسم کلانگارانه این شکاف را پر نکرده و تنها شکل مسأله را از تبیین رابطه اجزاء انسانی، به تبیین رابطه ابعاد انسانی تغییر داده است. بنابراین تلفیق تلقیات جهانی و ضعیف ظهور، به همراه آموزههای ایجابی و سلبی فیزیکالیسم کلانگارانه، یعنی استفاده از فیزیکالیسم کلانگارانه خالص و پرهیز از واردکردن پیشفرضهای الهیاتی در یک نظریه فلسفی، میتواند برای حل مساله ذهن گرهگشا باشد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
فلسفۀ ذهن (تحلیلی) دریافت: 1401/8/1 | پذیرش: 1401/12/13 | انتشار: 1401/12/19
* نشانی نویسنده مسئول: مشهد، خیابان شهید کامیاب، دانشکدگان فارابی، دانشکده الهیات. |